ΦΙΛΤΡΑ

Κορυφαιες πωλησεις

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Λογοθέτης, Ανέστης

Λογοθέτης, Ανέστης

    Ο συνθέτης Ανέστης Λογοθέτης (1921-1994) έζησε και διέπρεψε στην μεταπολεμική Βιέννη δρώντας και δημιουργώντας μέσα στο καλλιτεχνικό ρεύμα του Αξιονισμού. Επηρέασε τους κύκλους των βιεννέζων καλλιτεχνών πειραματιζόμενος επί των νέων ηχητικών μέσων, προβλέποντας την λεγόμενη “ακουσματική” προσέγγιση του ήχου, έννοια που χρ...

Λογοθέτης, Ανέστης

    Ο συνθέτης Ανέστης Λογοθέτης (1921-1994) έζησε και διέπρεψε στην μεταπολεμική Βιέννη δρώντας και δημιουργώντας μέσα στο καλλιτεχνικό ρεύμα του Αξιονισμού. Επηρέασε τους κύκλους των βιεννέζων καλλιτεχνών πειραματιζόμενος επί των νέων ηχητικών μέσων, προβλέποντας την λεγόμενη “ακουσματική” προσέγγιση του ήχου, έννοια που χρησιμοποιήθηκε 10 χρόνια αργότερα. Επιπλέον, περιλαμβάνεται στους πρωτοπόρους συνθέτες μαζί με τους Morton Feldman, Earle Brown, Sylvano Bussotti, Roman Haubenstock-Ramati και John Cage, οι οποίοι πρώτοι εισήγαγαν στη δεκαετία του 1950 οπτικά σύμβολα σε μια νέα μουσική σημειογραφία. Συγκεκριμένα ο Λογοθέτης, μέσω του δικού του ιδιαίτερου συστήματος σημειογραφίας, δημιούργησε “πολυμορφική μουσική” –όπως ο ίδιος την χαρακτήριζε–  με γραφικές παρτιτούρες. Ανέπτυξε ένα “πολυμεσικό” σύστημα σημειογραφίας, το οποίο θα πρέπει να γίνεται αντιληπτό ως “κυβερνητική” αλληλεπίδραση των εκάστοτε δεδομένων. Η αντίληψή του για την “κυβερνητική” (όρος που αναφέρεται στον Πλάτωνα και αφορά στην θεωρία της πληροφορίας και των συστημάτων) εκφράζεται μέσω της προβολής των γραφικών του παρτιτουρών στο χώρο καθώς και από την αλληλεπίδραση μεταξύ των εκτελεστών με ελεύθερη εναλλαγή, η οποία βασίζεται στην παρτιτούρα.
   Γεννήθηκε στις 27 Οκτωβρίου του 1921 στον Πύργο της Ανατολικής Ρωμυλίας στην Μαύρη Θάλασσα, σημερινό Burgas της Βουλγαρίας, από Έλληνες γονείς. Λόγω της Συνθήκης Νεϊγύ η οικογένεια μετανάστευσε το 1934 στην Θεσσαλονίκη. Εκεί αποφοίτησε από την Γερμανική Σχολή, ενώ το 1942 εγκατέλειψε την Ελλάδα λόγω του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και εγκαταστάθηκε στην Βιέννη, προκειμένου να σπουδάσει. Αρχικά φοίτησε ως μηχανικός στο Πολυτεχνείο της Βιέννης, σύντομα όμως τον κέρδισε η μουσική και άλλαξε κατεύθυνση το 1945, επιλέγοντας την σύνθεση. Σπούδασε στην Ακαδημία Μουσικής της Βιέννης με καθηγητές τους Alfred Uhl και Erwin Ratz (θεωρητικά και σύνθεση), Hermann Schwermann (πιάνο) και Hans Swarowsky (διεύθυνση ορχήστρας), από όπου αποφοίτησε το 1951 με διάκριση. Παρακολούθησε σεμινάρια και ασχολήθηκε επισταμένα με την σύνθεση στην Ρώμη, έχοντας υποτροφία από το Αυστριακό Πολιτιστικό Ινστιτούτο το 1956 και 1958/1959, ενώ έλαβε συνολικά δέκα υποτροφίες κυρίως από την αυστριακή κυβέρνηση. Συμμετείχε επί σειρά ετών (1955, 1957, 1960, 1962-1965) στα διεθνή θερινά σεμινάρια για σύγχρονη μουσική στο Ντάρμσταντ, όπου ήρθε σε επαφή με διάφορους συνθέτες και μουσικολόγους όπως o J. Cage, E. Brown και ο B. Maderna, οι οποίοι επηρέασαν τις απόψεις του για την μουσική και συνεπώς το έργο του. Ήδη από το 1957 είχε ξεκινήσει να πειραματίζεται με τον ήχο στο WDR στούντιο του Gottfried Michael Koenig στην Κολωνία, πειραματισμός που οδήγησε στην παραγωγή του έργου FANTASMATA, την πρώτη ηλεκτροακουστική σύνθεση στην Αυστρία. Ακολουθώντας την προτίμησή του προς τα καινοτόμα μέσα στην μουσική παραγωγή, συνέθεσε το 1981 το έργο WELLENFORMEN με τη χρήση υπολογιστή στο EMS στούντιο στην Στοκχόλμη.
   Συνεργασίες: KATARAKT το 1960 με τον Otto Mühl, MEDITATION το 1961 κατά την δράση „Aktion Perinetgasse“ του Hermann Nietsch, IDENTIFIKATION το 1982 με τον αδερφό του Στάθη στα πλαίσια του φεστιβάλ Europalia στις Βρυξέλλες
   Η συνολική μουσική του παραγωγή χωρίζεται σε δύο περιόδους: την πρώτη, κατά την οποία ο συνθέτης συνέθεσε 65 έργα σε συμβατική σημειογραφία με διάφορους συνδυασμούς οργάνων και ενορχηστρώσεις, και την δεύτερη όπου τα έργα του παρουσιάζονται στη δική του γραφική σημειογραφία, σε ένα σύστημα δηλαδή, πάνω στο οποίο ο συνθέτης εργαζόταν ήδη από το 1950, αλλά συναντάται για πρώτη φορά το 1959 στα προσχέδια του έργου του STRUKTUR-TEXTUR-SPIEGEL-SPIEL. Συνέθεσε έργα για ορχηστρικά σύνολα, ηλεκτρονική και σκηνική μουσική καθώς και πολλές ραδιοφωνικές όπερες (Hörspiele) για τις ραδιοφωνίες NDR, SR, ORF, SWR, WDR. Το 1974 εξέδωσε το μανιφέστο του συστήματός του με τίτλο “Zeichen als Aggregatzustand der Musik” (Εκδόσεις: Jugend und Volk, Βιέννη και επανέκδοση το 1998 στο βιβλίο: Anestis Logothetis Klangbild und Bildklang, Εκδόσεις: Lafite, Βιέννη).
   Ο Λογοθέτης τιμήθηκε με το Βραβείο “Theodor Körner” δύο φορές (1960, 1963), καθώς και με το 1ο Βραβείο (Ex Aequo με τον Ι. Ξενάκη) στο μουσικό διαγωνισμό του Αθηναϊκού Τεχνολογικού Ιδρύματος (Α.Τ.Ι.) του Δοξιάδη το 1962 με χρηματοδότηση από τον Μ. Χατζιδάκι. Επίσης, έλαβε το 1985 αναγνωριστική βράβευση από την πόλη της Βιέννης, το 1986 το Μετάλλιο Τιμής της πόλης της Βιέννης, το 1989 τιμητική βράβευση από το αυστριακό ομοσπονδιακό Υπουργείο Παιδείας, Τέχνης και Αθλητισμού (ανάθεση των έργων DAIDALIA ODER DAS LEBEN EINER THEORIE και την τελευταία μεγάλη του multimedia όπερα AUS WELCHEM MATERIAL IST DER STEIN VON SISYPHOS), καθώς και το Βραβείο “Floriana” το 1993 για την σχέση Λόγου και Μουσικής στο έργο του MANTRATELLURIUM.
   Πολυάριθμες συναυλίες αλλά και εκθέσεις των γραφικών παρτιτουρών του πραγματοποιήθηκαν σε χώρες εντός αλλά και εκτός Ευρώπης, όπως Η.Π.Α., Ιαπωνία, Κορέα και Ινδίες από το 1964 κι έπειτα.
   Στις 6 Ιανουαρίου του 1994 πέθανε από καρκίνο στη Βιέννη.

Μαρία-Δήμητρα Μπαβελή
(Συνθέτης, Υπ. Διδάκτωρ Μουσικολογίας του Εθνικού 
και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών)

Περισσότερα

Λογοθέτης, Ανέστης  Υπάρχουν 3 προϊόντα

Εμφάνιση 1 - 3 από 3 προϊόντα
Εμφάνιση 1 - 3 από 3 προϊόντα